Az első Roma Tájház civil kezdeményezéssel jött létre 2001 -ben Hodászon.
A roma népi építészet és a tájház két épületében található
enteriőr kiállítások valós környezetben tárják a látogatók elé a tájegység roma
lakáskultúráját.
A Tájház hivatalos megnyitója 2009. szeptemberében az I.
Országos Egyházzenei Roma Kórusfesztivál részeként került megrendezésre.
Magyarországon az ország különböző pontjain közel 400 tájház
található, a hodászi Roma Tájház 40 év lemaradását
kívánja pótolni és remélhetőleg példát adni más roma és beás közösségeknek
ahhoz, hogy hasonló kezdeményezéssel éljenek.
Lakhat az ember falun vagy városon, egy nyírségi településen
vagy egy tengerparti nagyvárosban, vályogházban vagy egy luxus villában, de
ahhoz, hogy egyenes tartással élhessük mindennapjainkat, ismerni kell a
múltunkat, történelmünket. Könnyebben találjuk meg a helyünket, ha tiszteljük
azokat a hagyományainkat, amelyekkel azonosulni tudunk és pontosan értjük és
vállaljuk az identitásunkat. Ha mindezt hittel tesszük, akkor boldogságra
törekvő embernek tarthatjuk magunkat. Ehhez kíván hozzájárulni az Első Roma
Tájház.
Hodász település Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében található,
Budapesttől 300 kilométerre, Nyírbátor és Mátészalka között. Népessége mintegy
3500 fő, ebből körülbelül 1700 fő a cigány lakosok száma. Anyanyelvük szerint
kétfajta cigány lakik a településen: vannak, akik beszélik a rromani, azaz a cigány nyelvet, és vannak, akik már sajnos
elfelejtették, akik nem beszélik, azok a magyar cigányok.
Hodász az itt lakó cigányokról vált híressé. 1941-ben a
településre érkezett egy görög katolikus fiatal lelkész Sólya Miklós, aki a
magyar egyházközösségben szolgált és emellett szabadidejében eljárt a
cigánytelepi putrikba, hogy az ott lakókkal Istenről beszélgessen. Később a
közösség idősebb tagjai kérésére és adománygyűjtésének köszönhetően közösen
megvettek egy vályogházat, amit kápolnává alakítottak, majd cigány nyelvre
fordították a liturgiát, hogy anyanyelvükön tarthassák az istentiszteletet. Az
idős esperes, akit a közösség raśaj –nak (papnak) szólított közel ötven évig tevékenykedett a
településen, papi munkája mellett gyakran szociális feladatokat is ellátva. Ma
gyönyörű kápolna áll az egykori vályogházból átalakított kápolna helyén. A
kápolna mellett található egy közösségi ház, az idősek otthona, mögötte egy
anyaotthon és nemrég épült az óvoda. A falu felekezeti megoszlása gazdag képet
mutat, az említett görög katolikus roma kápolnán kívül találhatunk itt egy
görög katolikus magyar templomot, egy római katolikus templomot, egy
evangélikus templomot és a Golgota Keresztény Kisebbségi Gyülekezet imaházát.
A másik nevezetesség édesanyámhoz, Rézműves Mihályné Linához
köthető. Harmincegy éves volt, amikor 1970-ben a cigány telep közepén
létrehozott egy madzag óvodát. Egy évvel később a helyi roma közösség és a
Hazafias Népfront támogatásával a szabadtéri kezdeményezés helyére egy óvoda
épült. Így a cigány gyermekek is járhattak óvodába. Az épület kezdetben egy
csoportszobával és egy teakonyhával működött. Az 1980 –as
években egy budapesti cég segítsége révén az épület egy csoportszobával, egy
irodával és egy mellékhelyiséggel bővült. Édesanyámnak köszönhetően a gyermekek
két nyelven élvezhették a meséket és vehettek részt a foglalkozásokon.
Elsősorban a szülők felé való nyitottságáról és kétnyelvűségéről vált híressé
az óvoda, amiről rengeteg újsághír jelent meg akkoriban.
A hodászi roma közösség népszokása
időközben kiegészült a katolikus vallási élet hagyományaival főként a jelesnapok vonatkozásában. Valamivel a rendszerváltás előtt
kezdtek kivetkőzni a népviseletből, elsősorban a média hatására valamint a
többségi társadalomtól várt elfogadás reményében. Ma főként az idősebb
korosztály tagjai járnak még népviseletben. Az 1800 –as
években gyakorolt csengő és harangöntésre már csak az idősebbek emlékeznek
nagyszüleik elbeszéléseiből. A rendszerváltásig főleg szarvasmarhatartással
foglalkoztak a férfiak, míg a nők a helyi parasztoknál dolgoztak napszámba.
A köznyelven a falu cigány telepnek nevezett részén –
korábban Lenin utca, majd Ady Endre utca – a csökkentett értékű házak között
található a Roma Tájház épülete. Az épület az 1950-60 –as
években épült. Az egyosztatu döngölt sárfalazatú,
nyeregtetős ház mellett a portán még két hasonló ház állt, amit a
telepfelszámolás idején a csökkentett házak megépítésekor az 1970 -es években lebontattak. Rézműves Mihály Görög és felesége Brága voltak a ház második tulajdonosai. Ők építettek a
szobához egy konyhát az 1970 –es években. Az idős házaspár halála után a
családtagok eladták a házat egy idősebb házaspárnak, névszerint
Rézműves Károly Kakárnak és a felségének. Tőlük
vásároltam meg az ingatlant és a hozzátartozó telket igen elhanyagolt
állapotban. A helyiek támogatásával 2001 –ben
létrehoztunk egy félig földbeásott putrit a telken, ami a II. világháború
időszakának lakhatási körülményeit hivatott bemutatni.
A kétosztatu ház berendezése egy
módosabb roma család lakáskultúráját ábrázolja. A szoba berendezése párhuzamos
elrendezésű. Az ajtóval szemben, a két sarokban található a két ágy, közöttük
pedig az asztal. A ruhák tárolására szolgáló rúd a famennyezethez van erősítve.
Az ajtótól balra található egy láda a vendégek fogadására, mellette pedig egy
szekrény, ami a melegebb téli ruhák tárolására szolgált. A konyha fő
berendezése a csikóshátú tűzhely és mellette a kredenc. Az ajtótól balra
található egy hosszú láda, ami a vendégek fogadására szolgált, mellette a
sarokban egy fából készített lavortartó lavorral. Az ajtótól balra a sarokban található az asztal.
A putri berendezése szintén párhuzamos elrendezésű. Az ajtóval szemben a két
sarokban található a négy faágason álló deszkalapokból eszkábált fekhely, amit
sárral tapasztottak, majd fehérre meszeltek. Tetejére szalma került. A
fekhelyet dikónak hívták. A két ágy között található
a fából készített asztal, amit szintén sárral tapasztottak és fehérre
meszeltek. Az ajtótól jobbra található a sarokban az un. brugó.
A négy faágasra vékony fákat tettek keresztbe, amit sárral betapasztottak és a
sima felületre bádoglemezből készített egy lyukú szerkezetet tettek, amelynek
csöve a falon keresztül vezeti a füstöt a szabadba. A tisztálkodási lehetőséget
egy lavor jelentette. Az ajtóba szegeket vertek és
arra akasztották a ruháikat vagy a párna alá tették azokat. A párnát durva
zsákvászonból varrták, amibe szalmát tettek és egy szoknyát vagy kötényt tettek
rá, hogy puhább legyen. Egy több tagú család tagjai ha
ne fértek a dikón, akkor estére a földre szórt
szalmán és kabátokon aludtak. Sötétedéskor mécsessel világítottak.
A Tájház gyűjteményének gyarapítására jellemzően ezévtől van lehetőségünk. Elsősorban a ház korabeli
berendezéseire és használati tárgyaira összpontosítunk. Emellett fontosnak
tartjuk bemutatni a hagyományos roma mesterségek szerszámait, eszközeit,
használati- és dísztárgyait.
Folyamatosan bővül a fotógyűjteményünk – családi-, katonai
fotók, az óvoda alapításáról készített fotók, hitélettel kapcsolatos képek-,
amely az 1950 –es évektől próbálja bemutatni a közösség életét. A férfi és női
népviseletet településenként tartjuk számon.
A Tájház múzeumpedagógiai szolgáltatásaként bemutatásra
kerülnek bizonyos házimunkák, alkalmanként pedig egy-egy jeles naphoz - húsvét,
pünkösd, karácsony- köthető ünnepi készülődést láthatnak az idelátogatók. A
városi gyermekek kedvelt szórakozása a stráffal történő kocsikázás és az
állatsimogatás. A Tájház profiljához illeszkednek a nagyobb rendezvények,
amelyek az élő tájház funkcióját szolgálják. A különböző mesterség és kézműves
bemutatók, amelyek a szegkovácsolás, fafaragás, gyöngyfűzés, üvegfestés, bőrözés,
szövés, mézeskalácssütés, fánksütés, bokoji (kenyér)
készítés munkafolyamataival ismertetik meg a látogatókat. Legnagyobb szükség a
közösségépítésre van. Eddig elsősorban az általános iskolás diákoknak valamint
az idős korosztály tagjainak szerveztünk ezirányú
programokat. A gyermekek leginkább a gitár és szintetizátoroktatást valamint a
kézműves foglalkozást vették szívesen. A családoknak kötetlen formájú
előadásokat, vetélkedőket, gasztronómiai foglalkozásokat, szabadtéri mozit
szerveztünk, amit idén újra szeretnénk szokásba hozni. A jövőben szeretnénk
gyarapodni egy Alkotóházzal és egy pajtával, ahol az időszaki kiállításokat,
drámapedagógiai-, jelesnapi- és tánc foglalkozásokat
tarthatnánk.
Hangsúlyozzuk és képviseljük, hogy a tájház programjaira
minden jó szándékú embert szeretettel várunk függetlenül a felekezetétől és a
származásától.
A településre látogató turista figyelmébe ajánljuk a faluközpontban található könyvtárat, amelyet Czine Mihályról a helyi születésű ismert íróról, irodalomtörténészről neveztek el. A könyvtárban található az író könyvtári hagyatéka. A könyvtárral szemben a református templomkert mellett található az író mellszobra. A faluba vezető úton a vasútállomás mellett található halastó egyaránt alkalmas pihenésre és családi programok rendezésére.